joi, 11 februarie 2010

Despre suporteri. Şi ultraşi.

Discutam aseară, pe site-ul ziarului cu Mitel şi Puiu, despre suporteri şi ultraşi, despre asemănările şi/sau diferenţele dintre ei, şi...uite aşa, am ajuns să fiu „somată“ (gluma, da? ) să scriu despre asta. Recunosc, dacă trebuie să scriu despre SUPORTERI, pot vorbi mult, şi bine, dacă însă, e nevoie să scriu despre ultraşi...mă pierd. Poate nu ştiu clar să fac diferenţa. Poate nu înţeleg fenomenul. Pentru mine ultraşii sînt tot suporteri, dar un pic mai înverşunaţi. Dacă greşesc să fiu contrazisă, şi să mi se explice şi mie diferenţa. Cum îi spuneam lui Puiu, eu cred că un suporter, al lui FC Braşov, să zicem, care simte cu adevărat „galben-negru“, poate simpatiza fără probleme şi cu...Steaua, Dinamo sau...Alba Iulia, nici nu contează ce altă echipă. Un ultras, niciodată nu poate simpatiza cu nimeni (mă refer la alte echipe, evident). Un ultras e cel pentru care există doar alb sau negru. În cazul nostru...galben. Sau negru. Fără culori.

Îmi place să cred că Braşovul are...SUPORTERI. Şi spun asta, nu pentru că a fi ultras e ceva rău. Ci doar pentru că, de cele mai multe ori sînt tineri. Şi le stă atît de bine în...culori. Fără să conteze că e vorba de roşu, albastru, verde sau violet. Să simtă în culori. Să poarte culori.

Mi-e dor de un meci, cu stadionul plin. Mi-e dor de...cei în galben şi negru, pe care îi vedeam rîzînd în jurul stadionului. Da, la stadion, e atît de frumos să fie mult galben şi negru. Chiar dacă, uneori, eu mă îmbrac cu o geacă roşie. La meciuri simt galben şi negru. Indiferent de geaca de pe mine sau fularul de la gît. Şi da, mă declar suporter.

36 de comentarii:

  1. Salutari si aici!Sa postez ce am promis aseara ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ultrasii sunt cei care asigura coregrafia tribunelor

    Intre fenomenul “ultra” si vestitii hooligans nu exista nici o legatura, desi multi nu fac vreo diferenta intre cei doi termeni.
    Violenta de pe stadioane are la baza grupurile de hooligans.

    Am vazut cu totii cat de deprimanta poate fi imaginea unui stadion fara suporteri in timpul unui meci de fotbal. La derby-ul Steaua - Dinamo s-a putut observa foarte bine cum traiesc fanii adevarati o confruntare de traditie. Fumigene, torte, petarde, care spre surprinderea multora au ramas doar in peluza, fara ca acestea sa ajunga in teren.

    Stadioanele, dar si salile de sport devin, pe zi ce trece, un adevarat teatru de razboi intre, de regula, suporteri si fortele de ordine. Steaua, Dinamo, Rapid si Universitatea Craiova au fost obligate sa joace meciurile de acasa cu portile inchise sau la cel putin 150 km distanta de arena proprie. Autoritatile ii fac vinovati pentru aceste incidente pe suporteri, care la randul lor acuza fortele de ordine de exces de zel. Adevarul poate fi undeva la mijloc. La fiecare partida de fotbal si, mai nou, handbal sau hochei, din arsenalul fanilor nu lipsesc tortele, fumigenele si petardele. Legea interzice ca in incinta unei arene sportive sa fie introduse astfel de materiale, totusi ele ajung pe stadioane sau in sali. Vinovatii sunt intotdeauna ultrasii, confundati de multe ori, gresit, cu huliganii.

    Foarte putina lume cunoaste faptul ca exista mari diferente intre “hooligan” si “ultra”. Trebuie spus insa ca acesti doi termeni pot coexista, transformandu-se in “hooltras”. Acest termen apare in general in Balcani, dar si in spatiul ex-sovietic.

    Ce inseamna a fi “ultra”?
    In Romania, fenomenul “ultra” a luat nastere imediat dupa Revolutie, insa dezvoltarea a inceput abia in anii 1995-1996. Primele grupari au luat nastere in galeriile cluburilor Steaua, Dinamo, Poli Timisoara, Universitatea Craiova si, mai tarziu, Rapid. Chiar daca mai toti se considerau ultrasi, probabil si din cauza ca aceste grupari se inspirau din coregrafiile suporterilor italieni, unele “realizari”, cum ar fi furtul steagurilor sau al fularelor, apartin fenomenului “hooligan”, care s-a dezvoltat in Marea Britanie. Ultrasii incearca sa mute spectacolul in tribune. Nu prin violente, ci prin apelarea la coregrafii, care pot contine bannere, steaguri, fumigene sau torte. Acest lucru exclude insa o confruntare cu adversarii, acesti suporteri incurajandu-si intr-un mod original echipa.

    Ce inseamna a fi “hooligan”?
    Spre deosebire de ultrasi, gruparile “hooligan” considera ca singurul mod prin care iti poti demonstra superioritatea fata de adversar este sa fii mai puternic fizic decat el.
    Diferentele apar si la nivelul vestimentatiei. “Hooligans” renunta la orice fel de insemne ale propriului club in timpul meciurilor, folosesc steaguri de mici dimensiuni inscriptionate cu numele echipei, si nu cu insemnele unei grupari.
    Pentru aceste grupari, confruntarea violenta cu suporterii adversi este nelipsita. Totusi, o lupta pe strada, cunoscuta sub numele de fair-fight, nu poate avea loc decat daca se indeplinesc anumite conditii, cum ar fi: cele doua grupari care se infrunta trebuie sa aiba un numar aproximativ egal de persoane si lipsa armelor (combatantii folosindu-se doar de pumni si picioare).

    RăspundețiȘtergere
  3. Diferente clare
    Diferentele dintre cele doua fenomene sunt destul de clare. Totusi, exista tari unde linia de hotar nu exista, huliganii fiind cei care se ocupa de coregrafii, torciate etc. Dar acest lucru nu-i impiedica sa se lupte cu adversarii sau fortele de ordine. In spatiul ex-iugoslav, suporterii fanatici nu-si proclama victoria decat dupa o confruntare huliganica, ceea ce a facut ca intotdeauna derby-urile Belgradului, Partizan - Steaua Rosie, sa fie sangeroase.

    Romania pare foarte aproape de a se inscrie pe acest culoar. La aparitia fenomenului “ultra” pe teritoriul tarii noastre lucrurile nu erau foarte clare, diferentele neputand fi sesizate de suporterii romani. De exemplu, in 1998 in peluza rapidista a aparut gruparea Official Hooligans, iar confuzia s-a accentuat pentru ca OH nu a fost niciodata altceva decat o grupare “ultra”. O data cu dezvoltarea mass-media, care a adus in presa informatiile necesare, lucrurile au inceput sa se aseze, suporterii patimasi reusind sa faca o delimitare intre ceea ce inseamna a fi ultra si a fi huligan.

    CODUL
    Conduita Ultra
    Iubeste culorile echipei mai presus de orice
    Respecta deontologia grupului
    Nu accepta existenta unor limite sau obstacole in fata iubirii tale pentru echipa
    Ramai coerent intotdeauna
    Distinge-te de masa de suporteri
    Incurajeaza-ti echipa, la bine si la greu, chiar si atunci cand e contestata
    Cumpara-ti bilete sau abonamente la partidele de acasa si suporta costul deplasarilor
    Nu face nici un compromis legat de ideologia si sentimentele tale
    Contesta conducerea si pe fotbalisti, atunci cand nu respecta crezul si valorile tale
    Nu murdari acest crez cu manifestari politice
    Fa-ti steaguri, bannere, esarfe, coregrafii si altele doar prin forte proprii
    Nu comercializa identitatea grupului vanzand materiale promotionale.

    LA NOI, DOAR CATEVA INTALNIRI ADEVARATE INTRE GALERIILE ULTRA
    Amintiri negre de acum zece ani
    In tara noastra, duelurile cele mai spectaculoase dintre galerii se desfasoara o data cu intalnirile Steaua - Dinamo, UTA - Poli Timisoara, Dinamo - Craiova sau Dinamo - Poli.

    Meciul din Ghencea de acum 10 ani, din 10 mai, dintre Steaua si Dinamo nu va fi uitat cu siguranta de fanii celor doua echipe. Nu din cauza celor petrecute pe teren, ci pentru evenimentele din tribune. Atunci, galeria “cainilor” a reusit sa incendieze peluza in care se afla, pompierii reusind cu greu sa stinga focul.

    La nivel european, ultrasii au aparut la sfarsitul anilor ‘60. Fanii cu varste cuprinse intre 15 si 20 de ani se rup de “clasicul spectator”, ocupand sectoare ale tribunelor unde se vindeau bilete sau abonamente la preturi reduse. Trebuie mentionat ca primii pasi spre fenomenul “ultra” au fost facuti in Italia, tara recunoscuta si astazi pentru spectacolul creat de tifosi. La acea vreme ultrasii se deosebeau de masa suporterilor, in primul rand prin identificarea propriului sector delimitat de unul sau mai multe steaguri cu numele si simbolul grupului, haine militare purtand insemne ale propriei echipe si prin infatisarea paramilitara preluata de la organizatiile politice extremiste, un fenomen la moda in acea perioada.

    Anii ‘80 reprezinta momentul de crestere a gruparilor “ultra”, unele factiuni ajungand sa beneficieze de aportul a mii de membri. Cel mai tragic eveniment s-a petrecut in 1985, la meciul Liverpool - Juventus (0-1) din finala Cupei Campionilor Europeni, disputat pe stadionul Heysel din Bruxelles. Atunci, nu mai putin de 39 de suporteri italieni au murit in urma confruntarilor cu fanii englezi. Acest lucru a dus la suspendarea cluburilor din Premiere League din cupele europene pe o perioada de cinci ani.

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna, Mitel! O sa citesc cu atentie si voi spune si eu ce cred, dar putin mai incolo. Acum sint la redactie si am ceva de facut. dar apoi...ma voi ocupa si de asta. Vroiam doar sa te salut si sa iti spun ca am vayut, insa am nevoie de liniste ca sa citesc tot. Nu vreau sa fac asta pe fuga.

    RăspundețiȘtergere
  5. Inteleg, este foarte normal sa te uiti peste postarile mele in liniste ;)

    RăspundețiȘtergere
  6. Astept pareri din parte celor care au citit ;)

    RăspundețiȘtergere
  7. Mitel, am citit TOT ce ai postat tu mai sus.

    - Recunosc, nu stiam toate acestea, pentru simplu motiv ca nu m-a interesat fenomenul, si recunosc din nou, UNEORI, si pentru ultrasii erau "huliganii" de care sincer ar trebui sa se teama oricine. Si nu pentru ca ar fi rai, ci pentru ca sint extremisti. Si teribilisti.
    - Nu stiu care sint cei care stau la bustul gol, cind afara sint -15 grade, si afiseaza si un aer razboinic, dar sincer, cind vad asta pe un stadion, zau daca ma duce cumva gindul ca acel om e acolo pentru meci. Senzatia e ca vine pentru ce este inainte si mai ales...dupa, in functie de rezultat.
    - Da, acum nu ma mai simt atit de ciudat ca Ovidiu m-a facut "singurul ziarist ultras". :) E de bine si ii multumesc. Dar nici macar asa nu cred ca sint. Sint doar sufletista si de aici si starea de tristete care a incearca deseori dupa un meci pierdut, dar pe care nu o arat mereu. Ca doar cele mai mari dureri, sint cele care ofera liniste, nu? Si de asta dupa un meci in care poate nu meritam sa pierdem...sint trista. Dar stiu doar eu asta. :)
    - Nu pot sa nu remarc, faptul ca micuta galerie din care faci si tu parte. I-am spus galerie pentru ca sincer, nu mai inteleg in cite "grupari" sinteti impartiti, si nu inteleg nici de ce nu reusiti sa fiti TOTI la un loc. Atitudinea voastra s-a schzimbat mult si ori am avut eu probleme cu auzul, ori nu ati mai avut scandari triviale.
    - Ai dreptate, are si presa partea ei de vina, ca exagereaza uneori, prin felul in care prezinta evenimentele. Numai ca, vezi tu Mitel, bataile intre suporteri exista. Acei "huligani" cum le place sa li se spuna...sint si ei, pe multe stadioane din tara. Daca nu ar exista, nici presa nu ar mai avea ce sa relateze, si nici ocazia sa exagereze.
    - Fara nicio legatura...ma enerveaza teribil si ma doare intr-un fel ciudat, ca romanii nu reusesc sa uite macar pentru 90 de minute cu ce echipa tin, si sa tina cu ROMANIA, atunci cind nationala joaca acasa. Ce mai conteaza ca X-ulescu e de la Dinamo, iar jucatorul Y e de la Steaua.Daca ei inbteren au acelasi interes, in tribuna de ce ar fi altfel?

    Sint multe de discutat pe acest subiect, iar eu scriu doar cum simt eu legat de tot ce se intimpla. Chiar sint usor pe linga legat de asta.

    RăspundețiȘtergere
  8. M-am incurcat. :)

    - Nu pot sa nu remarc, faptul ca micuta galerie din care faci si tu parte (i-am spus galerie pentru ca sincer, nu mai inteleg in cite "grupari" sinteti impartiti, si nu inteleg nici de ce nu reusiti sa fiti TOTI la un loc) arataa tare bine.Din ce in ce mai bine. Cel putin, asta s-a vazut pe finalul turului. Atitudinea voastra s-a schimbat mult si.... ori am avut eu probleme cu auzul, ori nu ati mai avut scandari triviale. Felicitari! :)

    RăspundețiȘtergere
  9. In mare parte sunt de acord tu ce ai spus! Legatura cu grupurile in peluza as vrea sa o vorbim fata in fata ca trebuie lamurita! Pe net nu are rost ca o sa se interpreteze foarte mult! Nu sunt multe grupuri asa cum zice lumea, nu este nici o cearta intre grupuri! Despre asta cel mai bine cand ne intalnim o sa discutam cu mare placere!

    Cine este Ovidiu?:D

    RăspundețiȘtergere
  10. Este adevarat!Din peluza nu s-a auzit scandari triviale la adresa adversarului. De restul de la tribuna nu ma intereseaza si nu as vrea sa discut. Este o schimbare in bine si multe lucruri care o sa le facem de acuma pe viitor.

    RăspundețiȘtergere
  11. Nu Ovidiu Munteanu, ci un alt Ovidiu, care nu mai este in tara de foaaaarte multi ani, dar care e cu sufletul la Steagu, si care va mai reveni si aici cind va avea ceva de spus. :) Cind ai timp...poti citi ce s-a comentat la restul postarilor. Si...o sa vezi si parerile lui. :)

    RăspundețiȘtergere
  12. AAAA Ovi din filanda zici? :D

    RăspundețiȘtergere
  13. Da, despre Ovidiu din Finlanda vorbea Melania.

    RăspundețiȘtergere
  14. Ohoo ne stim! Adica eu cel putin il stiu :D Am mai vb cu el acuma ceva timp! Orcum ii trimit salutari! Salutare Moshule ;)

    RăspundețiȘtergere
  15. Da, despre el vorbesc. Nu ne-am cunoscut personal, dar am vorbit aici si pe site-ul ziarului. :) E un om patimas.

    RăspundețiȘtergere
  16. Da un stegar adevarat din vechea garda la fel ca Dixx ;)

    RăspundețiȘtergere
  17. Doamne...cit mi-a luat sa ii spun lui Dixx....Dixx. Pentru mine era Horatiu. :) Si chiar...imi amintesc ce vorbeam atunci cind am fost cu voi la patinoar, si ma intreba daca sigur eu sint acea Melania. :) Asta si pentru ca...in grupul vostru...ce se spunea despre mine era cu totul altceva decit ce avea el in fata. :))

    Oricum, a fost frumos atunci la patinoar. Abia astept sa se deschisa asta din Tractorul. Supeeeeer....:)

    RăspundețiȘtergere
  18. Da amitiri si amintiri :D Si eu ii spun cum imi vine la gura :)) Apropo chiar asta vroiam sa te intreb. Deci e sigur ca pe data de 18 este deschiderea in meciul cu Steaua? Si vroiam sa te mai intreb daca o sa fie si deschis publicului? Poate ai mai multe informatii ca mine, adica sigur ai mai multe :)

    RăspundețiȘtergere
  19. Pai la meciul acela de deschidere, eu cred ca va fi cu bilet, ca deh, e meci de campionat, etc, etc.

    Ce stiu e ca vor sa faca un spectacol inainte. Probabil ca meciul va fi seara, iar deschiderea oficiala dupa-amiaza. Va fi nebunie prima luna, asta e clar. Dar...avem timp tot anul, nu? Abia astept. ;;)

    Cu siguranta patimoarul va fi deschis si publicului. Nu stiu cit va fi intrarea si cred ca nici ei nu stiu in acest moment. :)

    RăspundețiȘtergere
  20. Normal ca vreau si eu si baietii sa venim la meci sa incurajam echipa!

    Normal trebe sa facem o iesire la patinuar cand o sa vina si Horatiu si ne strangem gasca mare ;)
    In legatura cu intrarea la meci,mai mult ca sigur o sa fie cu intrare.Cand am fost la semifinala cupei la Miercurea Ciuc la fel a fost cu intrare! A fost show si acolo! ;)

    RăspundețiȘtergere
  21. Sincer, o singura data in viata mea am fost la un meci de hochei, dar nu am inteles mare lucru din el. Eram prea fascinata de atmosfera de la Miercurea Ciuc. O sa invat si hochei, asta e. :)

    Normal ca iesim la patinoar daca vreti. Eu una...nu voi spune nu unei iesiri de genul asta. Imi place sa patinez. Dar chiar...tu ai mai invatat? Ca atunci erai incepator. :)

    RăspundețiȘtergere
  22. Nu vreau sa ma laud singur ;)(glumesc) Am inca un profesor fff bun!!! Adica am mai invatat un pic de atunci , dar e bine ca acuma numai am frica de gheata :D

    La fel si eu, prima data la meci noi eram cu altele pe acolo cu atmosfera si chestii dastea minore ;). Dar dupa ce am mai vazut meciuri si am stat langa cineva care stie cu ce se mamanca sportul asta si incet incet am inteles!

    RăspundețiȘtergere
  23. Eu...cum nu mai vazusem...nu intelegeam de ce Dumnezeu ies cite patru deodata. :))) Si intrebam socata ce se intimpla, si mi s-a explicat ca se schimba linia. Pffff.....ciudat mi s-a mai parut. :))

    RăspundețiȘtergere
  24. Eu cand am sarit prima data cu gura si toate cele :)) A fost la un BodyCheck(sper sa nu gresesc in denumire), un fel de umar la umar in fotbal, cand adversaru are voie sa te bruscheze cand ai pucul ;)... pff ce injuraturi am mai dat atunci pana am fost atentionat ca nu am dreptate ;)

    RăspundețiȘtergere
  25. Vai de capul meu....o sa ies ametita de la hochei, asta e clar. Nu o sa mai inteleg cind "se bat" ca au voie, sau cind se bat de-a binelea. :)))

    RăspundețiȘtergere
  26. Pai e foarte simplu! Intro bataie nu intervine arbitrul decat cand unul dintre batausi cade jos pe gheata. Atunci arbitrul intervine si aplica pedepsele. Sper sa nu ma insel ;)

    RăspundețiȘtergere
  27. Deja sint curioasa. Abia astept un meci la Brasov. :)

    RăspundețiȘtergere
  28. Orcum e interesant primul meci aici acasa! Din cate am inteles vin si baietii de la Bucuresti ;)

    RăspundețiȘtergere
  29. Sa nu ma intelegeti gresit, din partea noastra nu o sa fie incidente, dar cred ca o sa ne afumam un pic.Cred ca stiti la ce ma refer!

    RăspundețiȘtergere
  30. Pfffff....vezi, o cautati cu luminarea. NU e voieeeee. :))

    RăspundețiȘtergere
  31. Glumeam! Sunt prieten cu niste baieti din bucuresti si din brasov care sunt cu steaua! Nu o sa fie nici un fel de problema ;)

    RăspundețiȘtergere
  32. ULTRAS! Noua denumirea a galeriei sau a unei parti a ei baga lumea-n ceata. De fapt nu denumirea cat comportamentul. a fost de ajuns ca, cativa sa comita acte violente si lumea a generalizat. ULTRAS=HULIGAN!!!
    Mitel citind codul ultrasului, cu mici modificari, cred ca si eu as putea fi numit ultras. Desi eu consider ca a fi suporter este o pasiune, nicidecum o calitate.Vezi tu, lumea te judeca dupa prejudecatile ei si comportamentul tau. Daca in privinta prejudecatilor nu prea ai ce face, comportamentul ti-l alegi tu. Doar tu poti decide unde spui stop. Ca tot vorbim de limita, n-am inteles iubirea fara limite. Pot face chiar orice in numele iubirii mele fata de clubul favorit?!
    Cat timp te mentii in limita bunului simt totul e OK. Cand treci de ea atunci in mod clar undeva este o problema.
    Si inca un lucru. Daca fumigenele si petardele sunt interzise pe stadion, de ce vrem cu orice pret sa le introducem? De ce eu ca un suporter adevarat nu pot respecta legea? Nu se poate gasi o coregrafie fara lucruri interzise?
    Si la sfarsit o intrebare: Repectati adversarul (jucatori, antrenori, echipa tehnica, galerie, autocar etc.) nu l-am intalnit in acest cod de onoare. Fair play-ul nu intra in vederea unui ultras?

    RăspundețiȘtergere
  33. Gata! Nu se mai poate asa! Fratilor hai sa facem o sedinta si sa hotaram un lucru: sa postam la un singur articol ca am ametit trecand de la unul la altul. Citim toate articolele scrise de Melania si postam doar la unul singur. Cine posteaza primul alege. O rugam pe Melania sa scrie unul (cateva propozitii acolo) si-l luam pe ala de reper fix. Si pe urma om vedea..

    RăspundețiȘtergere
  34. Puiu...ai punctat EXCELENT in raspunsul pt Mitel, legat de Ultrasi.

    Introducerea pe stadion a fumigenelor, petardelor, etc...e pina la urma facuta din teribilism. Si asta nu imi place nici mie. Nu e voi, gata, nu mai intram cu ele.

    Uite...un exemplu, s-au interzis semintele pe stadion, si totusi...in jurul meu la meciuri, sint oameni care maninca seminte. Ce sa mai facem? Astia sint...si asta e.

    RăspundețiȘtergere
  35. Este si reribilism! Dar noua ni sa interzis cu o lege facuta de un infractor! Ca mai toti stim ce a fost si cine este Mitica! Nu conteaza.... Este adevarat ca sunt interzise fumigenele si tortele, dar cele de gradul 2 de risc si cele cu foc rece nu sunt interzise! Si acele au fost bagate pe stadion si lumea nu intelege!

    RăspundețiȘtergere